ترمووود و تابلوسازی

ترمووود و تابلوسازی

از زمانی که بشر متوجه شد که می تواند از چوب برای ساخت مسکن و وسایل خود استفاده کند تا به امروز، هیچ وقت به کاربردن آن متوقف نشده است. بلکه همگام با پیشرفت علم، استفاده از آن در شکل‌های بهینه ادامه یافته و تولید انواع طبیعی و متعلقات آن افزایش داشته است. با تمام نگرانی‌هایی که بابت جنگل زدایی کره زمین وجود دارد، باز هم استفاده از چوب‌های تولید شده در مزارع درختان و تبدیل آنها به ترمووود و به کار بردن ترمووود به عنوان جایگزینی با کیفیت برای چوب طبیعی هر روز بیشتر از دیروز با استقبال مواجه می شود.
 

ترمووود و تابلوسازی

 


استفاده از ترمووود در نمای ساختمان ها، طراحی داخلی، طراحی محوطه و مبلمان، کفسازی و... بسیار متداول است. علاوه بر این موارد، استفاده از آن در ساخت انواع تابلوهای خارجی اعم از تابلوی فروشگاه، مغازه، دفاتر و ... هم با نتیجه ای دیدنی همراه خواهد بود. به دلیل تنوع رنگ و شکل پذیری ترمووود، ساخت تابلوهای منحنی و در ترکیب با مصالح دیگر، باعث زیبایی خود فضا و نهایتا نمای شهر خواهد شد.
ترمووود مناسب برای ساهت تابلو از نوع ترموود گونه کاج (pine) با ضخامت های ۱۶ میلی متر ، ۱۹ میلی متر ، ۲۹ میلی متر و در عرض های ۹۲ میلیمتر و ۱۱۷ میلی متر می باشد که می تواند به صورت های گوناگون از جمله utv , uts  یا shp   ( چهارتراش ) و یا به صورت لوور اجرا شود . داشتن زیرسازی مناسب برای پیاده کردن ترموود نیز الزامی است.
 

ترمووود و تابلوسازی

 


تعمیر پارکت و کفپوش چوبی

تعمیر پارکت و کفپوش چوبی

همانقدر که استفاده از پارکت و محصولات چوبی به عنوان کفپوش در سال‌های اخیر رواج یافته، تعمیر آن هم با گسترش بین مردم مواجه شده است. ممکن است پارکت در اثر ضربه و شکستگی دچار آسیب شود یا حتی در اثر گذر زمان و استفاده‌ی معمولی و به واسطه قرار گرفتن مبلمان، مورد سایش قرار بگیرد. نکته‌ای که در این مورد حائض اهمیت است، قابل ترمیم بودن پارکت‌های چوبی و سایر کفپوش‌هایی است که با استفاده از چوب و مشتقات آن ساخته شده‌اند. چوب طبیعی و ترمووود از جمله متریال‌هایی هستند که علاوه بر عمر طولانی، امکان بازسازی و ترمیم آنها به راحتی وجود دارد.
 

تعمیر پارکت و کفپوش چوبی

 


آسیب‌هایی که پارکت دچار آن ها می شود به صورت‌های مختلفی هستند اما مهم‌ترین دلایل آسیب در پارکت‌های چوبی عبارت‌اند از:

  • آسب دیدگی در اثر خراشیدگی و ضرب دیدگی
  • آسیب دیدگی در اثر رطوبت و پوسیدگی
  • زیر سازی اشتباه و عدم دقت در نصب پارکت
  • گرما و حرارت زیاد (مانند آتش)
  • ریخته شدن مواد چسبنده و رنگی 
 
بازسازی پارکت در اثر هر کدام از آسیب‌های زیر نهایتا به دو صورت انجام می‌شود:
  1. تعویض قسمت آسیب دیده
  2. ترمیم قسمت آسیب دیده
 

تعویض قسمت آسیب دیده پارکت چوبی

در برخی آسیب دیدگی‌ها مانند نفوذ رطوبت در اثر گلدان‌های خانگی یا فن‌کوئل‌ها، شوفاژ و یا به هر دلیل مشابه، رطوبت به داخل چوب نفوذ کرده و به مرور زمان باعث پوسیدگی، باد‌ کردن، و… چوب می‌شود که این مشکل با ترمیم و بازسازی چوب حل نمی‌شود و یا اگر هم انجام شد ترمیم جلوه نامناسبی را به پارکت می‌دهد. به همین دلیل باید قسمت آسیب‌دیده چوب کامل تعویض کنیم، برای این کار با استفاده از ابزارهای مخصوص و یا حتی با برخی از ابزار ساده (کاردک‌های تیز و لبه پهن) پارکت آسیب‌دیده را با دقت از تکیه‌های دیگر جدا می‌کنیم تا به قسمت‌های دیگر آسیبی وارد نشود. سپس با استفاده از سمباده‌های مخصوص و یا ابزار دیگر مواد باقیمانده زیر چوب را کاملا ساب زده تا مواد قبلی از بین رفته و کامل سطح زیری چوب تمیز و صاف شود، باید توجه داشته باشید که سطح زیری چوب جدا شده باید کاملا صاف و تمیز شده باشد و هیچ‌گونه موادی باقی نماند سپس چسب و یا مواد مخصوص زیری چوب را کامل آغشته کرده و پارکت جدید را در جای خود قرار می‌دهیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پارکت چوبی نو نباید زیاد از نظر رنگ و طرح با پارکت زمینه تفاوت داشته باشد، زیرا جلوه مناسبی به پارکت و کفپوش نمی‌دهد البته تا حدودی تفاوت قابل قبول خواهد بود و در آخر سعی کنید لاک را برای کل پارکت پوشش دهید تا یک‌دست شود.
 

تعمیر پارکت و کفپوش چوبی

 


ترمیم سطحی قسمت آسیب دیده پارکت چوبی

ترمیم سطحی به این صورت است که با گذشت زمان پارکت چوبی به دلایل مختلفی که در بالا به آن اشاره شد، مانند خراشیدگی و لاک‌های محافط نامرغوب که این لاک‌ها حتی باعث تغییر رنگ در پارکت نیز می‌شوند و به مرور زمان به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهند. در این شرایط برای ترمیم پارکت با استفاده از سمباده‌های مخصوص که به اصطلاح سمباده‌های تانکی نامیده می‌شود قسمت‌های آسیب دیده را سمباد زده  و ساب زدن را تا جایی ادامه می‌دهیم که لاک‌ رویی چوب کاملا از بین برود و سپس به چوب زیری برسد. در مرحله بعد با استفاده از بتونه‌های مخصوص قسمت‌هایی که ترک عمیق دارند را کامل پوشش می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا بتونه پوشش داده شده خشک شود، سپس پس از خشک شدن کامل بتونه آن را مجددا با استفاده از سمباده نرم روی بتونه پوشش داده شده ساب می‌زنیم تا سطح چوب پولیش شود. پس از این کار با استفاده از مواد دیگری مانند لاک یا پوشش‌های محافظ که بنا به سلیقه فرد، روی پارکت پوشش داده می‌شود تا پارکت آسیب‌دیده ترمیم و بازسازی شود.

مزایا و معایب روف گاردن

مزایا و معایب روف گاردن

روف گاردن، حکم فضای سبز گم شده‌ی امروزی سطح شهر را دارد. جایگزینی برای پارک‌ها و باغ‌هایی که در محیط زندگی ما نیستند یا دسترسی آسانی به آنها نداریم و برای بهره بردن از زیبایی و آرامش ناشی از آن، با محدودیت مواجه هستیم. بام سبز فقط شامل یک باغ روی پشت بام ساختمان ها نمی شود. بلکه روی تراس هم قابل ساخت و اجرا است. حتی باغچه‌ای که روی سطح زمینی ساخته شده که زیر آن خالی است (مثل زیرزمین یا پارکینگ زیر همکف) هم بام سبز حساب می‌شود و با جزئیات سازه‌ای آن اجرا می‌شود.
 

مزایا و معایب روف گاردن

 


بام سبز در برابر بام‌های معمولی با ویژگی‌هایی مثل ایجاد زیبایی بصری و فضایی دلچسب برای بهره‌برداری، به ایده‌ای پر تکرار تبدیل شده است. علاوه بر این، گیاهان کاشته شده روی بام یا تراس و حتی دیوارها علاوه بر جذب گرد و غبار، تولید اکسیژن و خنک کردن شهر در ماه‌های گرم تابستان (به دلیل خاصیت تبخیر) به گسترش نمای سبز و فضایی طبیعی کمک می‌کنند. گسترش فضای سبز و زیستگاه جانوران، کاهش آلودگی هوا و تولید غذا از دیگر مزایای عمومی روف گاردن هستند. 
از مزایای اختصاصی آن که روی خود ساختمان تاثیر دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  افزایش عمر بام و ساختمان
  • ایجاد عایق صوتی توسط لایه‌های بام سبز
  • کاهش بار سیستم‌های مجاری فاضلاب
  • کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان
  • افزایش ظرفیت گرمایی بام
  •  حفظ رطوبت
  • فتوسنتز گیاهان (کاهش جذب آب)
  • استفاده از فضا
  • ترویج سلامتی و بهزیستی
  • صرفه‌جویی اقتصادی و  افزایش سود

خلاف آنچه که به نظر می‌رسد، هزینه نگهداری از بام سبز از نگهداری از بام معمولی کمتر است. روش نگهداری از بام سبز طوری است که به خاطر رسیدگی روزانه و طی فواصل کوتاه، آسیب وارده به بام را کمتر می‌کند و از هزینه تعمیر و نگهداری سالیانه یا طولانی مدت بام می‌کاهد.

 

مزایا و معایب روف گاردن

 

 


 


 
معایب روف گاردن:
– وزن وارده بر ساختمان با اجرای روف گاردن بیشتر می‌شود و اگر از قبل برای آن تمهیدات سازه‌ای لازم در نظر گرفته نشده باشد، بنا با مخاطراتی روبه‌رو خواهد شد. این وزن می‌تواند شامل خاک، وزن گیاهان، مبلمان, آلاچیق، فلور باکس و … باشد. این وزن ثابت نیز و در طول فصل های بارندگی به سبب آب ذخیره شده در خاک و یا با رشد گیاه افزایش می‌یابد.
– روف گاردن یک فشار سنگین بر روی تامین آب ساختمان قرار می‌دهد. اگر هیچ خروجی آب روی سقف وجود نداشته باشد، باید شیرآب را در پشت بام نصب کنید.

از چوب نمای ساختمان و نمای چوبی ساختمان بیشتر بدانیم

از چوب نمای ساختمان و نمای چوبی ساختمان بیشتر بدانیم

با ظهور مدرنیته و پیشرفت علم و فناوری، معماری علاوه بر تغییر سبک و فاصله از طراحی کلاسیک، با تغییر روش استفاده از مصالح نیز مواجه شده‌است. در این میان چوب که از مصالح سنتی و قدیمی در ساخت و ساز به شمار می‌رود، با فرایندهای به خصوص به محصولی مقاوم‌تر به نام ترمووود یا چوب فنلاندی تبدیل شده که استقبال از آن میان مردم و طراحان روز به روز بیشتر می‌شود. این کاربرد محدود به طرح‌های مدرن و مینیمال نبوده و از آن در قالب طراحی‌های کلاسیک و حتی روستیک نیز استفاده می‌شود.
 

از چوب نمای ساختمان و نمای چوبی ساختمان بیشتر بدانیم

 


 


نمای چوبی هم طی سالیان اخیر با استقبال فراوان مواجه شده و ترکیب آن با شیشه و فلز به عنوان نمای خشک، جلوه‌ای خاص و ویژه به ویلاها و ساختمان‌های چند طبقه داده است. 
استفاده از چوب در  نمای مراکز خرید و هتل‌ها نیز به خاطر حس گرما و دعوت‌کنندگی که به مخاطب می‌بخشد نیز بسیار رایج است.
 

از چوب نمای ساختمان و نمای چوبی ساختمان بیشتر بدانیم

 


بهترین چوب برای نمای ساختمان چیست؟
در پاسخ به این سوال، باید گفت در صورت استفاده از ترمووود، نوع سخت آن (hard wood) که از درختان پهن برگ تولید می‌شود از ترمووود نرم(soft wood)  که محصول فرآوری شده درختان سوزنی برگ است، محکم‌تر و مقاوم‌تر و البته، گران‌تر است. (رجوع شود به گونه‌های مختلف چوب مورد استفاده برای تولید ترمووود) چوب هارد، رگه‌های بیشتری داشته و از درخت بلوط و فندق برای استفاده در نمای ساختمان و از درختان گردو، ماهوگانی و افرا برای ساخت مبلمان توسط آن تولید می‌شود. اما با این وجود اکثرا از چوب درختان سوزنی برگ یعنی soft wood در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. زیرا رشد آن‌ها سریع‌تر بوده و بیشتر از نمونه‌های پهن برگ در دسترس‌ هستند. گونه هایی از قبیل سدر، صنوبر، کاج و سکودا (سرخ چوب) همگی برای کاربرد به عنوان چوب نما بسیار مناسب می‌باشند زیرا نه تنها کار با آنها بسیار راحت انجام می‌گیرد بلکه در مقایسه با چوب های هاردوود هم ارزان‌تر می‌باشند و همچنین به سرعت رشد می‌کنند.  همچنین با استفاده از تکنولوژی و فناوری ترمووود، چوب‌های سوزنی برگ به گونه‌ای مقاوم می شوند که با چوب‌های سخت یا هاردوود برابری می‌نماید.
 

از چوب نمای ساختمان و نمای چوبی ساختمان بیشتر بدانیم

 


 
مزایای ترمووود

مزایای ترمووود

ترمووود یا چوب فنلاندی، چوبی اصلاح شده است که در اثر فرایندی حرارتی، دچار تغییر و تحولاتی شده و مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی پیدا می‌کند. فرایند حرارت‌دهی بین 48 تا 96 ساعت طول می‌کشد که این زمان بسته به نوع چوب، ضخامت و رطوبت اولیه ی چوب متغیر است.
 

مزایای ترمووود

 


بعضی ازمزایای ترمووود عبارتند از:
 
  • عدم واکنش در برابر رطوبت
بعد از این که چوب در معرض دمای بالا قرار گرفته و تبدیل به ترمووود می‌شود، رطوبت آن به 4 تا 63 درصد می‌رسد. در واقع رطوبت ترمووود، نصف چوب طبیعی است و این، عاملی برای داشتن عمر طولانی‌تر است.
  • غیر سمی بودن
به دلیل این که برای تولید ترمووود از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، این محصول تاثیر مخربی از این لحاظ بر طبیعت و محیط پیرامون ندارد. فرایند تولید آن با استفاده از بخار و حرارت ایت و در اثر همین بخار است که ساختار درونی چوب چار تحول شده و بافت آن منسجم‌تر شده و در نتیجه مقاومت بیشتری می‌یابد.
  • عدم وجود صمغ در ترمووود
صمغ موجود در چوب طبیعی حین فرایند ترمو کاملا از بین می رود. این موضوع علاوه بر تاثیر در مقاومت، باعث زیبایی بیشتر نیز می‌شود.
 

 

 

مزایای ترمووود

 


 

 

 


  • سبک بودن
در اثر کاهش رطوبت چوب، وزن آن هم کم می‌شود. همین موضوع ترمووود را به یکی از مصالح سبک و پرکاربرد تبدیل می‌کند که استفاده از آن در هر قسمت از ساختمان، می‌تواند بار مرده‌ی وارده را کمتر کند و این مساله تاثیر مستقیم بر نوع سازه‌‌ی ساختمان دارد.

  • تنوع رنگ بالا
چوب فنلاندی از درخت های کاج و صنوبر تولید می‌شود. انواع مختلفی هم دارد. اما موردی که هنگام خرید آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تنوع رنگ آن است. انواع رنگ‌های ترمووودعبارتند از:
 
  1. زرد برنزی
  2. آبنوسی
  3. گردویی
  4. ماهاگونی
  5. پالیساندری (سیاه مایل به بنفش تیره)
  6. سکویایی (چوب قرمزرنگ)
  7. بلوطی
  8. قهوه‌ای روشن

 

مزایای ترمووود

 



  • نصب و نگهداری آسان
عامل دیگری که ترمووود را با محبوبیت فراوان مواجه کرده، استفاده‌ و نگهداری آسان است. در واقع نصب ترمووود روی بستری از پروفیل‌ها صورت می‌گیرد به طوری که قطعات آن قابل جداسازی هستند. همچنین نگهداری از آن با استفاده از رنگ مخصوصی است که طی بازه‌های زمانی مشخص روی سطوح زده می‌شوند.
 

مزایای ترمووود

 




ساخت روف گاردن – قسمت دوم

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله با مواردی که در هزینه و اجرای روف گاردن نقش بسزایی دارند، آشنا شدیم. در این قسمت سایر المان‌های قابل توجه هنگام طراحی و اجرای بام سبز را بررسی می‌کنیم.
6- تامین نور مورد نیاز
در واقع خودِ تامین نور نیست که باید مد نظر قرار بگیرد. مساله‌ی مهم، این است که فضاهای نورگیر و گیاه مناسب برای پرورش دادن در آهر قسمت مشخص شوند. بستر باغچه‌ها و فضای رشد گیاهان با هم متفاوت است و برای داشتن یک بام سبز واقعا سبز!! باید نور و آب مورد نیاز گیاه به بهترین شکل ممکن تامین شود.
 

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

 


7- کنترل حرارتی
کنترل حرارت در فضای باز ماجرای متفاوتی دارد. برای تامین شرایط آسایش، از انواع سایه‌بان و آلاچیق استفاده می‌شود. همچنین برای سرمایش از مه‌پاش و برای گرمایش از شومینه و آتشدان استفاده می‌شود.
 
 

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

 


 
 
8- فضای سبز روف گاردن
پوشش گیاهی روف گاردن می‌تواند با استفاده از انواع درخت، درختچه، بوته و گیاهان رونده تامین شود. همانطور که در قسمت مربوط به تامین نور گفته شد، مهم این است که شرایط رشد و پرورش گیاه فراهم گردد. هزینه نگهداری پایین و همیشه سبز بودن گیاهان، از مواردی است که باید مد نظر قرار بگیرند. همچنین باید توجه داشت که به دلیل محدودیت در عمق خاک، باید گیاهانی انتخاب شوند که ریشه‌ی کوتاه دارند. چمن مصنوعی هم از پوشش‌هایی است که به عنوان جایگزین چمن طبیعی در فضاهای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

 


9-کفپوش روف گاردن
برای پوشاندن کف روف گاردن، از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. مصالح طبیعی مثل سنگ و خاک تا مصالح مصنوعی چون انواع تایل‌های بتنی و چوبی، چمن مصنوعی، فوم، گرانول و... ترمووود و چوب پلاست نیز به عنوان مصالحی که  مقاومت بالایی در برابر انواع تغییرات محیطی مثل دما و رطوبت دارند، مورد استقبال طراحان و سازندگان قرار گرفته‌اند.
 

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

 



10- مبلمان روف گاردن
مبلمان روف گاردن معمولا شامل انواع صندلی و نیمکت، آلاچیق، پرگولا، شومینه و آتشدان، گلدان و فلاورباکس، باربیکیو و... می‌شود. تنوع طرح‌ در این موارد بسیار زیاد است و در واقع با توجه به بودجه‌ای که دارید، می‌توانید از انواع آنها و با جنس‌های مختلف استفاده کنید. اما روی هم رفته، سنگ، بتن، چوب و محصولات چوبی مانند ترمووود و چوب پلاست از مصالح موردپسند اکثر افراد است. با توجه به این که وزن مبلمان به عنوان بار مرده بر سازه‌ی ساختمان وارد می‌شود، سبک بودن کفسازی و مبلمان بسیار حائض اهمیت است.
 
 

ساخت روف گاردن – قسمت دوم

 

ساخت روف گاردن – قسمت اول

ساخت روف گاردن – قسمت اول

 روف گاردن چیست؟
روف گاردن، فضای سبز یا باغی است که در بام ساختمان ایجاد شده و کارکردهای دکوراتیو، کشاورزی، تاسیساتی، زیست محیطی و... دارد. همچنین بر زیبایی دید و منظر شهری می‌افزاید.
با توجه به پیشرفت و پیشروی فراوان ساختمان‌سازی و کم شدن فضاهای سبز در جهان در پی این ساخت و سازها، پدیده‌ی روف گاردن توانسته است تا حدی از آسیب‌های وارد شده به سیستم اکولوژی بکاهد و آرامشی دست -کم برای صاحبان خود- فراهم کند. بام سبز با ایجاد سایه، باعث کاهش جذب حرارت توسط ساختمان می‌شود که این به کاهش مصرف انرژی نیز می‌انجامد. 
 

ساخت روف گاردن – قسمت اول

 


برای طراحی روف گاردن باید مواردی را در نظر گرفت که در هزینه و اجرا نیز نقش بسزایی دارند. از جمله:
1- ظرفیت سازه‌ی ساختمان
سازه‌ی ساختمان پس از محاسبه‌ی بارهای وارد بر آن، طراحی و اجرا می‌شود. بارهای وارد بر ساختمان به دو دسته‌ی مرده و زنده تقسیم می‌شوند. بار مرده شامل وزن سازه، دیوارها، سقف ( و کف) شده و بار زنده مجموع وزن ساکنان احتمالی ساختمان، مبلمان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی می‌باشد. با توجه به ظرفیت ساختمان، باید روف گاردنی را طراحی و اجرا کرد که مجموع وزن مصالح کف آن و مبلمان و گیاهانش برای ساختمان حاضر، قابل تحمل باشد. دلیل استقبال از مصالحی مثل ترمووود و چوب پلاست در کفسازی روف گاردن نیز همین سبک بودن آنها است.
 

ساخت روف گاردن – قسمت اول

 


2- دسترسی بام
دسترسی از حیاط به بام برای انتقال مصالح و تجهیزات در حین ساخت روف گاردن، مساله‌ای است که باید در زمان طراحی توجه کافی به آن داشت. ساخت روف گاردن روی بام ویلاها به این دلیل آسان‌تر است. 
 

ساخت روف گاردن – قسمت اول

 


3- تاسیسات
روف گاردن هم مانند هر فضای دیگری نیاز به تاسیسات مکانیکی برای آبیاری و تاسیسات برقی برای نورپردازی دارد. در مرحله‌ی طراحی باید به جایگیری باغچه‌ها و مبلمان و... برای در نظر گرفتن محل عبور لوله‌های تاسیساتی توجه کافی داشت.
4- عایق
یکی از لایه ‎های کف بام، چه سبز باشد چه معمولی (یا روی سقف زیرزمینی که بالای آن فضای باز است) عایق رطوبتی است. اما تفاوتی که وجود دارد این است که با استفاده از طراحی مسیری برای زهکشی آب باران روی بام می‌توان از آن برای آبیاری گیاهان نیز استفاده کرد.
 

ساخت روف گاردن – قسمت اول

 

 

5- آبیاری
برای آبیاری گیاهانی که طبق طراحی فضای سبز بر روی بام اجرا شده اند می توان از سیستم آبیاری قطره ای استفاده نمود و یا منبع آب کوچکی از آب های مصرف شده که برای گیاهان مناسب هستند نیز استفاده نمود. سیستم آبیاری قطره ای و سیستم استفاده دوباره از آب های مصرفی واحدها می تواند از هدر رفتن بیهوده آب جلوگیری نماید و طبق برنامه زمانبندی مشخصی گیاهان روف گاردن به راحتی آبیاری شوند.

کاربرد چوب پلاست

کاربرد چوب پلاست

چوب پلاست یا پلی وود از مصالح نسبتا جدید است و از ترکیب آرد چوب و پلاستیک‌های بازیافتی پلی‌اتیلن با چگالی بالا مانند بطری‌های پلاستیکی مواد شویند، رنگ، فوم، خاک اره، مواد پلیمری مانند پلی‌اتیلن، پروپلین و یا پی‌وی‌سی، مواد آنتی یووی، کوپلینگ و … تولید می‌شود. چوب پلاست به عنوان یک محصول سبز و همین‌طور به دلیل وجود فناوری تولید آن در ایران، از مصالح مورد علاقه‌ی بسیاری از طراحان و سازندگان بوده و از آن در معماری، طراحی صنعتی، شهرسازی، هنر و ... استقبال و استفاده‌ی فراوانی می‌گردد. ارزش این محصول از آن جهت است که برای ساخت آن از موادی که قرار بود در طبیعت رها شوند و شاید سرنوشتی جز آتش نداشتند به یک متریال قابل استفاده و ارزشمند تبدیل شد. 
  • ویژگی‌های چوب پلاست
  • مقاومت در برابر آب، آتش، حشرات و قارچ، شرایط نامطلوب جوی
  • نصب، نگهداری و شست و شوی آسان
  • قیمت مناسب نسبت به ترمووود
  • سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت
  • فاقد مواد سمی
  • عایق حرارتی و صوتی
ویژگیهای فوق باعث شده چوب پلاست کاربردهای مختلفی داشته باشد. از کفسازی گرفته تا ساخت المان‌های شهری.
 

کاربرد چوب پلاست

 


مهم‌ترین کاربردهای چوب پلاست

کفسازی

استفاده از چوب پلاست به عنوان کف‌پوش مخصوصا کفسازی محوطه، انتخاب خیلی از طراحان است. دوام بالا و زیبایی بصری، باعث شده در کنار استخرها، مسیرهای پیاده، روف گاردن‎ها و ... آن را مشاهده کنیم.
برای انتخاب چوب پلاست مناسب کفسازی، باید به میزان جذب آب توسط آنها، مقاومت در برابر سایش، انبساط حرارتی و تورم به خاطر رطوبت، واکنش آنها در برابر گرما (مثلا نسبت به شعله سیگار) و ثبات رنگ آن‌ها توجه کرد.
 

کاربرد چوب پلاست

 


نماسازی

کاربرد چوب پلاست در نمای ساختمان، مشابه کاربرد ترمووود در آن است. حس مطلوبی از گرما و مقاومت بالا و عدم تغییر رنگ، مواردی است که چوب پلاست را به عنوان یک انتخاب خوب برای نمای ساختمان مطرح می‌کند. در صورت استفاده از پروفیل‌های چوب پلاست برای نماسازی باید به ثبات رنگ و مقاومت آن‌ها در برابر اشعه uv توجه ویژه داشت.
 

کاربرد چوب پلاست

 


سقف کاذب

ساخت سقف کاذب مخصوصا در فضاهای عمومی مثل مراکز تجاری، اداری، هتل‌ها و... هر روز بیشتر از قبل طرفدار پیدا می‌کند. استفاده از ترمووود و چوب پلاست نیز در  این میان رو به  افزایش است. تنوع رنگ و ابعاد پروفیل نیز باعث توانایی اجرای طرح‌های مختلف سقف کاذب شده است. عملکرد پروفیل‌های چوب پلاست در برابر حریق و انتشار گازهای سمی در انتخاب نوع پروفیل سقف کاذب بسیار مهم است.
 

کاربرد چوب پلاست

 


مبلمان شهری

از موارد دیگر استفاده از چوب پلاست، ساخت مبلمان شهری مثل انواع صندلی، آلاچیق، نیمکت، پرگولا، نرده و... با آنهاست. 
 

کاربرد چوب پلاست

 


لوور

لوور، نور شکن یا سایه‌بانی است که جلوی پنجره و بازشوها نسب شده و برای کم کردن شدت گرما از آن استفاده می‌شود. لوورها کاربرد معماری و تاسیساتی دارند و معمولا از آلومینیوم و آهن ساخته می‌شدند. اما الان از انواع چوبی آن نیز استفاده می‌شود. 
 

کاربرد چوب پلاست

 


انواع ترمووود

انواع ترمووود

ترمووود یا چوب فنلاندی، نوعی از چوب است که طی فرایندهای خاص در برابر گرما (thermo) مقاوم شده و علاوه بر این استحکام، خاصیت‌هایی مثل مقاومت در برابر رطوبت، حشرات، قارچ‌ها و در نتیجه عمر بیشتر نیز پیدا می‌کند.
خاستگاه و تولید کننده اصلی آن، کشور فنلاند بوده و برندهای عرضه کننده‌‌ی این محصول نیز عمدتا فنلاندی هستند. موارد استفاده از ترمووود در نمای ساختمان، کفپوش داخلی و خارجی، مبلمان و مخصوصا مبلمان محوطه، سونا و استخر، نرده‌های چوبی، در و پنجره و... می‌باشد.
ترمووود را می‌توان بر اساس روش تولید، ابعاد و پروفیل و همین‌طور گونه‌ی چوب دسته بندی کرد.

 

انواع ترمووود

 


 


انواع ترمووود بر اساس روش تولید:

Thermo - S

در اینجا حرف S نشانه‌ی stability  به معنای ثبات و پایداری است. در این روش ثابت ماندن ابعاد، هدف اصلی تولید ترمووود است. از این مدل چوب فنلاندی بیشتر در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. چرا که مقاوت آن نسبت به نوع دیگر در برابر رطوبت و عوامل خارجی، کمتر است.

Thermo - D

در این نوع ترمووود، تمرکز اصلی تولید بر ساخت مصالحی با دوام است. (Durability) بنابراین چوب را تا دمای 220 درجه سانتی گراد در معرض حرارت قرار داده (40 درجه بیشتر از نوع S) و ترمووودی با مقاومت بالاتر نسبت به نوع Thermo – S ، تولید می‌کنند که مناسب استفاده در فضای خارجی و چوب نمای ساختمان می‌باشد.
 

 انواع ترمووود بر اساس گونه‌ی چوب

ترمووود بر اساس گونه‌ی چوب به دو دسته‌ی نرم (soft wood) و سخت (hard wood) تقسیم می‌شود. چوب‌های نرم متعلق به درختان سوزنی برگ مثل کاج هستند و چوب‌های سخت از درختان پهن برگ مثل زبان گنجشک به دست می‌آیند. چوب نرم مناسب استفاده در نما و دیوارها بوده و چوب سخت به خاطر مقاومت بیشتری که دارد، عمدتا در کفسازی‌ها به کار می‌رود.
 

انواع ترمووود

 

 


 انواع ترمووود از نظر پروفیل

ترمووودها در ابعاد 3 و 6 متر و با سطح مقطع‌های مختلفی تولید می‌شوند. شما با توجه به طرح خودتان می توانید از پروفیل مناسب استفاده کنید. 

پروفیل چهارتراش ساده – SHP

این مدل پروفیل پرکاربردترین نوع بوده و در اکثر موارد داخلی و خارجی قابل استفاده است.
 
 

انواع ترمووود

 


 

 

پروفیل کف - DECK

این پروفیل به خاطر داشتن شیار، مناسب کفسازی کنار استخر، پله و موارد می‌باشد.
 

انواع ترمووود

 


 


پروفیل لمبه -  UTV و UTS

این پروفیل‌ها با داشتن شیارهایی به صورت قفل و زبانه در طرفین، نوع مناسبی از اتصال خشک ایجاد می‌کنند و بیشتر در نما سازی داخلی به کار می‌روند.
 
 

انواع ترمووود

 


 

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

روف گاردن ها، نشیمن‌های جذاب و ایده‌آلی هستند که می‌توانید در آنها از آرامش و طبیعت لذت ببرید، مخصوصا اگر در شهرها زندگی می‌کنید. اگر روی بامتان یک باغچه دارید یا می‌خواهید داشته باشید، این مقاله ایده‌هایی برای طراحی روف گاردن های شگفت‌انگیز و زیبا در اختیارتان می‌گذارد. در قسمت اول این مقاله، ایده های برای طراحی یک روف گاردن زیبا و ایده آل به شما ارائه کردیم. اینک با ادامه این پیشنهادها کنار شما هستیم.

5- استفاده از آبنما
اگر به دنبال داشتن یک بام سبز با طراحی خیره کننده هستید، استفاده از آبنما می‌تواند شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند. آبنماها، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها نیز در سبک‌های مختلف طراحی محوطه کاربرد پیدا می‌کنند. مثلا یک آبنمای استیل در کنار روف گاردن با طراحی مدرن زیبایی بیشتری دارد و یا آبنمای گوی گردان سنگی برای روف گاردن هایی با طراحی کلاسیک مناسب است.

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

 

 

 

 
6- نورپردازی دلربا
یک روف گاردنکه نورپردازی شده علاوه بر تامین روشنایی، دید و منظر زیبایی در شب برای شما به وجود می‌آورد. فضایی رویایی با آرامشی خاص که شب را فراتر از آنی که هست، جلوه می‌دهد. نقطه ای برای تجربه‌ی طبیعت در دل شهر و در کنار مأمن شما.
 

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

 


7-روف گاردن رنگی رنگی
اسمش بامِ سبز است، ولی می‌تواند مملو از رنگ باشد! افزودن مبلمان و گیاهان با رنگ‌های مختلف، انرژی مثبت خیلی زیادی در فضای شما به جریان می‌اندازد. در واقع اگر یکی از شاه‌کلیدهای زیبایی را از ما بخواهید، آن توجه به رنگ است. نشستن میان یک فضای رنگارنگ، تاثیر زیادی روی حالات درونی انسان دارد و باعث سرزندگی و کاهش فشار می‌شود.
 

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

 


8-دیوار سبز
دیوار سبز، مثل یک باغچه‌ی عمودی عمل می‌کند. در واقع برای داشتن یک بام سبز، می‌توانید بخشی از نقشه‌هایی را که برای پرورش گیاهان داشتید و به خاطر کمبود فضا آنها را کنار گذاشتید، در بعد عمودی عملی کنید. استفاده از دیوار سبز یا نصب فلاور باکس روی دیوار خرپشته، زیبایی طبیعت را مقابل چشم شما می‌آورد.
 

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

 


9-کفسازی
کفسازی، هزینه‌ ی شما را افزایش می‌دهد. انواع سنگ یا چوب که برای پوشاندن کف فضای شما به کار می‌روند، روی هم رفته به میزان بودجه‌ای که شما برای طراحی و ساخت یک روف گاردن در نظر گرفته‌اید، می‌افزاید. گفتن این موضوع به نفع ما نیست، ولی نگفتنش هم سودی برای شما ندارد! بیشترین تاثیری که یک محوطه‌ی باز می‌تواند داشته باشد، با کفسازی آن است. در واقع با کفسازی است که حریم باغچه‌ها، فضاهای نشیمن و راه‌ها مشخص می‌شوند. همچنین ترکیب کفسازی با جزئیاتی مثل لبه ها و مبلمان، فضای شما را به یکپارچگی و وحدت می‌رساند. صرف هزینه‌ی بیشتر، به خاطر قیمت نیست، بلکه به خاطر ارزش است.
 

روف گاردن زیبا – قسمت دوم

 


 
روف گاردن زیبا – قسمت اول

روف گاردن زیبا – قسمت اول

روف گاردن ها همیشه زیبا و جذاب هستند. داشتن یک باغچه روی پشت بام ساختمانتان نه تنها آن را زیبا بلکه خوشایندتر هم می‌کند، به طوری که شما ناخودآگاه زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنید. روف گاردن ها، نشیمن‌های جذاب و ایده‌آلی هستند که می‌توانید در آنها از آرامش و طبیعت لذت ببرید، مخصوصا اگر در شهرها زندگی می‌کنید. اگر روی بامتان یک باغچه دارید یا می‌خواهید داشته باشید، این مقاله ایده‌هایی برای طراحی روف گاردن های شگفت‌انگیز و زیبا در اختیارتان می‌گذارد.
 

 


1- روف گاردن باز
روف گاردن های بدون سقف و نرده، فضای شما را بازتر از حالت عادی جلوه می‌دهند. این طرح مناسب بام ها و تراس های کوچک است که محدودیت فضایی دارند. البته برای ایمنی لازم است از جان‌پناه استفاده کنید، ولی انواع شیشه‌ای آن یا نرده‎هایی که باریک و ظریف هستند، کمتر به وسعت دید شما آسیب می‌زند.

 

روف گاردن زیبا – قسمت اول

 



2-درخت ها و گیاهان بلند قامت
درخت ها و گیاهان بلند (مثل بامبو) می توانند به عنوان یک حصار و عامل جدا کننده عمل کنند و حریم شخصی باغ بام شما را بسازند. این نوع از گیاهان، فضای شما را از شهر که احتمالا شلوغ هم هست، جدا کرده و آسایشگاه و مأمنی در آن برای شما فراهم می‌کند. همچنین قیمت این نوع از گیاهان نسبتا پایین و استفاده از آنها مقرون به صرفه می‌باشد.

روف گاردن زیبا – قسمت اول

 



3-تخت های برجسته
این مدل، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین ایده های طراحی روف گاردن به شمار می‌رود. با این طرح، شما طبیعت و دکوراسیون معاصر را هم زمان به بامتان می آورید. برای ساخت این تخت‌ها هم از چوب و هم از فلز می شود استفاده کرد. لازم به ذکر است که این طرح چندان ارزان نبوده و از طرح های گران محسوب می‌شود.
 

روف گاردن زیبا – قسمت اول

 



4- طراحی مدرن و به روز
ترکیب کفسازی چوبی (ترمووود) با مبلمان راحتی و باغچه هایی که از آکوبا پر شده اند، طرحی می سازد که با معماری مدرن در یک راستا بوده و مجموعه ای کامل از یک نشیمن رویایی در فضای باز و در دل شهر، برای شما به ارمغان می‌آورد.
 

روف گاردن زیبا – قسمت اول

 




5-طراحی ساده و مختصر
گاهی برای این که یک روف گاردن داشته باشیم، کافیست یک باغچه معمولی با هر پوشش گیاهی که دوست داریم درست کنیم و یک دست مبلمان کنار آن بگذاریم. در واقع چیزی که برای ساخت روف گاردن در درجه ی اول از اهمیت قرار دارد، زهکشی و قدرت تحمل سازه ی سقف است. سایر موارد کاملا به طراحی مربوط می شوند  و سلیقه ای هستند.


 

روف گاردن زیبا – قسمت اول

 






مقاوم‌ترین چوب برای...‏

مقاوم‌ترین چوب برای...‏

 
 
 
به طور کلی، چوب فنلاندی یا ترمووود، از مقاوم‌ترین چوب‌های موجود در مصالح است، اما آیا لازم است برای تمام قسمت‌های چوبی ساختمان یا محوطه، از ترمووود استفاده کنیم؟ قطعا خیر. 
هر قسمت از طرح و پروژه‌ی شما، با توجه به کاربرد و ویژگی‌های محیط پیرامونش، نیازمند ماده‌ی سازنده‌اس خاص است. بودجه و هزینه‌ی در نظر گرفته شده برای انجام کار نیز از المان‌های مهم انتخاب مصالح به شمار می‌رود. اما روی هم رفته، ترمووود از چوب‌هایی است که در اکثر موارد پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.
در این مقاله، چند نمونه از موارد استفاده از ترمووود در معماری را مرور می‌کنیم.
 

مقاوم‌ترین چوب نمای ساختمان

نمای ساختمان به عنوان قسمتی از آن که در برابر حوادث طبیعی مثل باد و باران و نور خورشید و ... قرار می‌گیرد، باید مقاوم باشد. همچنین به خاطر این که دید و منظر شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید زیبا و چشم‌نواز جلوه کند. ترمووود به عنوان یک مصالح چوبی با وزن کم که در اثر حرارت دیدن در برابر رطوبت و دما، مقاومت بالایی دارد و ماهیت حسی چوب یعنی زیبایی و گرم بودن را هم دارا است، انتخاب خوبی برای نمای ساختمان به شمار می‌رود. همچنین تنوع رنگی آن، نمای ساختمان و در نتیجه ظاهر شهر را به تابلویی گرم و خوشایند تبدیل می‌کند.

مقاوم‌ترین چوب برای...‏

 


مقاوم‌ترین چوب برای کابینت آشپزخانه

آشپزخانه، از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای به شمار می‌رود؛ کابینت آشپزخانه هم بخش جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. مورد دیگر استفاده از ترمووود یا چوب فنلاندی، برای ساخت کابینت‌های آشپزخانه است. در معماری، آشپزخانه فضای خیس محسوب شده و نیازمند در نظر گرفتن تمهیداتی مثل کفپوش و عایق رطوبتی است. با توجه به این نکته، اهمیت استفاده از چوب مقاوم جهت ساخت کابینت را بهتر درک می‌کنیم. چرا که کابینت باید در برابر رطوبت و البته نفوذ حشرات، مقاوم و امن باشد و چه انتخابی بهتر از ترمووود؟
علاوه بر کابینت، کفسازی چوبی از جنس ترمووود هم به زیبایی و استحکام آشپزخانه‌ی شما می‌افزاید.
 

مقاوم‌ترین چوب برای...‏

 


مقاوم‌ترین چوب برای کفپوش

کفپوش داخلی ساختمان، از دیگر مواردی است که روی حال و فضای آن تاثیر عمده دارد. این روزها دیگر استفاده از مصالحی مثل سرامیک برای کفپوش رو به کاهش بوده و پارکت و لمینیت و موارد مشابه، جای آن را گرفته‌‎اند. استفاده از چوب ترمو برای کفپوش گزینه‌ای است که می‌توانید به آن فکر کرده و متناسب با رنگ و طرح دکوراسیون داخلی، رنگ آن را هم انتخاب کنید. به دلیل امکان مرمت آسان، ترمووود می‌تواند مورد مناسبی برای پوشش کف فضاهای خارجی نیز باشد.
 

مقاوم‌ترین چوب برای...‏

 


چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله، چهار ایده برای داشتن یک روف گاردن خاص در اختیار شما گذاشتیم.
اکنون سایر موارد را معرفی می‌کنیم.

5- افزودن سایه‌بان
استفاده از سایه‌بان‌های مختلف می‌تواند به ارزش و زیبایی روف گاردن شما بیفزاید. انواع پرگولا و آلاچیق و همچنین سازه‌های چادری، پیشنهادهایی هستند که می‌توانید متناسب با سلیقه و بودجه‌تان، سراغشان بروید.
 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

 


6- ترکیب تراس و پشت بام
اگر در طبقه آخر هستید و تراس هم دارید، می‌توانید آن را با استفاده از یک پله سبک به بام مستقیما به بام وصل کنید و فضایی L شکل به بام و تراس سبز خود بدهید. 
 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

 


7-نرده شیشه‌ای
داشتن جان پناه در هر بامی الزامی است، اما جنس آن را می‌توانید خودتان انتخاب کنید. این که جای یک دیوار آجری با نمای سنگی، از شیشه یا ورق و... استفاده کنید، جلوه‌ی خاصی به بام سبز شما می‌بخشد.
 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

 


8-نورپردازی
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روف گاردنی منحصر به فرد به وجود بیاورد، نورپردازی است. استفاده از انواع لامپ و آتشدان، فضایی خاص برای مهمانی‌ها و مراسم‌های شما به وجود بیاورد. مخصوصا اگر قصد دارید از یک روف گاردن به عنوان رستوران و موارد مشابه استفاده کنید، تابلوهای راهنما و روشنایی‌های دیگر، بر استقبال بیشتر مشتری‌های شما تاثیر ویژه خواهد داشت.
 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن - قسمت دوم

 


 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن- قسمت اول

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن- قسمت اول

روف گاردن یا بام سبز، از اتفاق های جدید معماری مدرن است که مدتی است مورد استقبال طراحان ایرانی نیز قرار گرفته است. اما اگر هم معمار نیستید و می خواهید خودتان طراحی و ساخت یک روف گاردن را بر عهده بگیرید، این پیشنهادات می توانند برای شما مفید باشند.


1 - استفاده از المان های گرم برای جلب توجه
اگر قرار است روف گاردن شما محلی برای دورهمی های دوستانه یا حتی محل برگزاری رویدادهای رسمی‌‌‌تر باشد،علاوه بر مبلمان معقول و مرسوم، فضایی به عنوان نقطه عطف در نظر بگیرید. مثلا محلی که یک شومینه یا آبنمای خاص قرار بگیرد، می تواند کانون و هسته اصلی طرح شما را تشکیل دهد.

 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن- قسمت اول

 


2-  همه جا را سبز نکنید!
نوع خاصی از بام سبز وجود دارد که در آن، تمام سطح بام با چمن پر می شود و معمولا در ساختمان هایی که طراحی لند اسکیپ آنها با معماریشان تلاقی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیاچیزی که شما می‌خواهید، یک زمین فوتبال است؟! البته که نه. ضمنا استفاده از چمن طبیعی با توجه به اقلیم ایران به صرفه نیست. پس سعی کنید بام سبزتان، ترکیبی از کفسازی و باغچه و سایر المان ها باشد. در کفسازی می توانید از انواع ترمووود استفاده کنید. استفاده از گیاهان بالا رونده در کنار دیوارها و پرگولاهایی که ممکن است به عنوان سایه بان در نظر بگیرید، از روف گاردن شما، فضایی دلنشین خواهد ساخت.
 

3 - مبلمان و مبلمان!
جنس مبلمانی که در بام سبز مورد استفاده قرار می گیرد، مساله ای مهمی است. به طور کلی، تمام متریال هایی که در خیابان می‎بینید، می تواند جنس مبلمان شما باشد مثل چوب فنلاندی، بتن، چوب پلاست، پلاستیک و...  با توجه به طرح کلی بام سبز، مبلمان آن را هم انتخاب کنید. اگر قرار است از بتن استفاده شود، باید هم زمان با ساخت خود روف گاردن و باغچه ها، مبلمان و فضای نشیمن را هم بسازید.
 

 چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن- قسمت اول


 

4 - استخر و حوض
هنگام طراحی روف گاردن، باید وزن تک تک اعضا و المان های سازه ای و غیر سازه ای را در نظر بگیرید و بعد از تایید مهندس محاسب مبنی بر قابلیت تحمل وزن آنها توسط سقف، کارساخت را شروع کنید. اگر امکانش بود، ساخت یک استخر یا جکوزی و یا یک استخر تزیینی، پیشنهادی است که روف گاردن شما را خاص‌تر می کند.
 

 

چند ایده معمارانه برای طراحی روف گاردن- قسمت اول


چوب فضای باز

چوب فضای باز

استفاده از چوب فضای باز، می تواند هم در نمای یک ساختمان صورت بگیرد و هم در کفسازی و مبلمان داخلی و خارجی. نکته‌ی بدیهی این است که چنین چوبی علاوه بر زیبایی، باید از مقاومت کافی در برابر رطوبت، حرارت، حشرات، قارچ‌ها و سایر عوامل مخرب محیطی، برخوردار باشد. چوب فنلاندی یا ترمووود و همین طور چوب پلاست، گزینه‌های مناسبی برای آوردن حس مطبوع چوب به معماری شهری و فضاهای داخلی ساختمان‌ها هستند. 

 


چوب فضای باز


 

 

در این میان، کفسازی فضای باز باید مقاومت بیشتری در برابر عوامل مذکور و همینطور در برابر نور داشته باشد. داشتن قابلیت شست و شو نیز مساله‌ی مهمی است. زیباتر کردن حیاط، تبدیل پشت بام و تراس به فضای سبزی برای نشیمن و پرورش گیاهان و... همه با استفاده از تایل ترموود به سادگی انجام می‌گیرد.

 

 

چوب فضای باز

 


با این کار فضای شما، بزرگتر از آنچه که هست هم جلوه می‌کند. استفاده‌ی دیگرِ این کفپوش‌های چوبی، در کنار استخرها و به عنوان فضایی جهت آفتاب گرفتن است که در کنار انواع آلاچیق و پرگولا، فضایی برای نشیمن و استراحت پدید می‌آورند. ساخت این مبلمان هم با استفاده از ترمووود میسر است. 

 

 

 

چوب فضای باز

 


انسان ارتباطی ناگسستنی با طبیعت دارد. پیوندی که از دیرباز تاکنون بوده و هست و خواهد بود. به همین دلیل است که استفاده از مصالح طبیعی مثل چوب و سنگ، احساس صمیمیت و راحتی خاصی در انسان ایجاد می‌کند. کاربرد فراوان ترمووود و چوب پلاست هم ریشه در همین ارتباط دارد. ساخت روف گاردن، تراس و دیوار سبز، محوطه‌سازی با کفپوش چوبی و داشتن آلاچیق‌هایی که پیچ‌های امین الدوله آنها را تزیین کرده‌اند، همه و همه گوشه‌هایی از طبیعت هستند که میهمان خانه‌های ما شده‌اند.

 

 

 

چوب فضای باز

 


 


عوامل موثر بر قیمت ترمووود

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

چوب ترمووود به خاطر ماندگاری و استقامت بیشتری که نسبت به سایر مصالح مشابه دارد، در بازار با قیمت بیشتری خرید و فروش می‌شود. عمر چوب معمولی به طور میانگین 5 سال است  حال آن که پنل‌های چوب فنلاندی، 35 سال دوام می‌یابند.
در این مقاله برخی از عوامل موثر بر قیمت ترمووود را بررسی می‌کنیم.
 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

 


1- موقعیت بنا: چوب‌‌‌‌های ترمو از جمله مصالحی هستند که در کشور تولید نمی‌شوند و توسط شرکت‌های وارداتی، در اختیار مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرند. بسته به موقعیت بنا، هزینه‌هایی مثل هزینه‌ی حمل و نقل هم به قیمت اضافه می‌شود.
2- شکل بنا: ابعاد بنا و طرح نمای آن، عامل دیگری است که بر قیمت ترمووود تاثیر دارد. ممکن است بر حسب سلیقه‌ی طراح، از رنگ خاص و طرح خاصی استفاده شود و این مستلزم هزینه خواهد بود.
3- منطقه‌ی بنا در شهر: متاسفانه قیمت حمل و تخلیه و هزینه‌های جانبی در بالای تهران و پایین تهران هم فرق دارد...
4- تکنیک اجرا: این مورد هم در ادامه‌ی شکل بنا و طراحی آن بوده و بسته به طرح اثر، هر چه اجرای آن سخت‌تر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.
 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

 


5-سایر متریال‌های استفاده شده: یکی از نکات مهم در معماری، استفاده از مصالحی است که با هم ترکیب مناسبی ارائه بدهند. معیار این مناسب بودن هم در بستر اجرای کار و زمان اجرا و دیتیل‌های مربوطه تعریف می‌شود. مثلا ترکیب آجر و چوب، مناسب است اما ترکیب آجر با سنگ آنتیک به خاطر ابعاد کوچکی که هر دوی این مصالح دارند، چندان توصیه نمی‌شود.
6- جنس و رنگ: جنس چوب ترموود و رنگ آن نیز از عواملی هستند که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند. الوارهایی که از چوب نرم درست شده اند ارزان‌تر از نوع سخت هستند.
7-روش تولید: تولید ترمووود، بر پایه‌ی حرارت دادن به چوب است، اما این عمل هم به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و این موضوع نیز قیمت چوب فنلاندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
8- گونه‌ی درختی: نوع درختی که ترمووود از آن به دست آمده نیز در قیمت آن دخیل است.
9- هزینه‌های جانبی: هزینه‌هایی مثل مالیات، هزینه‌ی قطع درختان و حمل آنها تا کارخانه و دستمزد کارگرها نیز بر قیمت ترمووود موثر است.
 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

 

 

نکاتی در مورد ترمووود

نکاتی در مورد ترمووود

این روزها ترموود به عنوان یک متریال مقاوم در برابر گرما، رطوبت، ضربه و سایر عوامل آسیب زننده، استفاده‎ی فراوانی پیدا کرده است. از کفسازی‌ چوبی محوطه‌های وسیع گرفته تا نرده‌ی پله و قرنیز دیوار و جزئیات دکوراسیون داخلی. می توانیم برای ساخت آلاچیق، پرگولا و مبلمان چوبی از آن استفاده کنیم یا در طراحی روف گاردن و فلاور باکس و گلدان از آن بهره ببریم.
 

نکاتی در مورد ترمووود

 


 


در این میان، ممکن است با سوالاتی هم مواجه شویم. سوالاتی مثل این که بهترین مدل ترمووود چیست یا چه رنگی دارد. در ادامه به بعضی از این سوالات پاسخ می‌دهیم.

بهترین مدل ترموود چیست؟

خاستگاه این مدل چوب، کشور فنلاند است. برای همین در بازار به آن چوب فنلاندی هم می‌گویند و تمام ترموودها، وارد شده از این سرزمین هستند. اما بهترین نوع چوب فنلاندی هم، چوب کاج است. ترموود کاج فنلاندی، تراکم بالایی دارد و به خاطر داشتن تنوع در رنگ، از آن بیشتر در نمای ساختمان استفاده می‌شود.
 

 

رنگ ترمووود

از رنگ ترمووود، برای افزایش مقاومت آن در برابر اشعه‌ ی فرابنفش استفاده می‌شود. زیرا ترمووود در اثر قرار گرفتن در مقابل این اشعه، دچار تغییر رنگ شده و کم کم از رنگ قهوه‌ای به خاکستری تغییر می‌کند.از آنجاییکه ترموودها، رنگ مخصوص خودشان را دارند باید حتما از فروشنده‌های معتبر رنگ را خریده و طبق دستورالعمل مندرج روی بسته، از آن استفاده کنید. البته به طور کلی، رنگ کردن ترمووود کار سختی نیست. برای این که ظاهر ترمووود خوب بماند، هر دو سال لازم است رنگ آن را تجدید کنید.
 

نکاتی در مورد ترمووود

 


ماندگاری ترمووود

عمر ترمووودطولانی است و هر قدر کیفیت آن بهتر باشد، سختی بیشتر و در نتیجه ماندگاری بیشتری دارد. اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، جلوگیری از رشد قارچ‌های بیولوژیک در اطراف ترمووود است. البته این قارچ‌ها آسیبی به چوب فنلاندی وارد نمی‌کنند، اما زیبایی آن را کاهش می‌دهند.
 

نکاتی در مورد ترمووود

 



چوب فنلاندی یا ترمووود

چوب فنلاندی یا ترمووود

قبل از هر چیز باید بگوییم، چوب فنلاندی، همان ترمووود است. اما چرا فنلاند؟ 
برای کشف این وجه تسمیه، با ما همراه باشید.
 
چوب فنلاندی یا ترمووود
 
چوب از اولین مصالحی است که بشر برای ساختِ خانه و سرپناه به کار برد. اما فنلاند، کشور چوب و یخ و زادگاه سونا خشکِ امروزی است. در واقع اتاقک‌های چوبی کوچکی که جز در ورودی و یک روزن روی سقف یا دیوار، هیچ راه ارتباطی با هوای بیرون نداشتند و از چوب صنوبر، سرو یا سکویا ساخته می‌شدند. در ابتدا از سنگ های گرم شده و هیزم داخل یک کوره‌ی سنگی برای گرم کردنِ فضای داخل آن استفاده می کردند و با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، شیوه ی گرمایش و طراحی داخلی آن هم مدرن و مدرنتر شد.
طی همین استفاده‌ی پیوسته از چوب، فنلاندی ها متوجه شدند گرما دادن به چوب، باعث از بین رفتن رطوبت آن شده و عدم وجود رطوبت در آن، به کاهش احتمال رشد باکتری و قارچ در محیط کمک فراوان کرده و مقاومت چوب را در برابر حشرات، سرما و گرما و سایر عوامل محیطی افزایش می‌دهد، به طوری که می‌شود با خیال راحت از آن در نمای چوبی ساختمان و کفسازی های چوبی استفاده کرد.
 

چوب فنلاندی یا ترمووود

 

 
 
در این روش مقاوم‌سازی، چوب را در دو مرحله به دمای 235 درجه سانتی گراد می‌رسانند. با این عمل، رزین و رطوبت آن کاملا خارج شده و آوندها خشک می‌شوند. لازم به ذکر است که در این روش، اکسیژن محیط کاملا حذف می‌شود تا چوب طعمه‌ی حریق نشود. نکته‌ی حائض اهمیت این است که، چوبی که قرار است ترمووود شود، باید درجه‌ی خاصی از کیفیت را دارا باشد و تنها در فنلاند و بخشی ازسوئد، چنین چوب‌هایی یافت می‌شود. با این وجود، استفاده از چوب فنلاندی در سطح دنیا، روز به روز بیشتر شده و معماران، طراحان شهری، هنرمندان و... در ابعاد ریز و درشت آن را مورد توجه قرار می‌دهند. طراحی روف گاردن‌هایی با کفسازی چوبی، ساختمان‌هایی با نمای چوبی و مبلمان و آلاچیق‌های متناسب با آن، از کاربردهای ترمووود در معماری بوده و کفسازی فضاهای باز سطح شهر و محوطه‌سازی، اینستالیشن آرت و مبلمان شهری، از مواردی است که طراحان لند اسکیپ را ترغیب به استفاده از آن می‌کند. وزن کم چوب فنلاندی هم مهر تاییدی برای کاربرد فراوان آن است.


روف گاردن خوراکی

روف گاردن خوراکی

بام سبز یا روف گاردن، از اتفاقات نسبتا جدید دنیای معماری معاصر است. ایده ای که مزایای فراوان آن، خیلی از نهادها و قانون گزاران مربوطه مثل شهرداری ها را مجاب کرده برای کارفرمایانی که از آن در طراحی ساختمان ها بهره می برند، امتیازاتی قائل شوند.
 

 

روف گاردن خوراکی

 


 
 
در عین حال، داشتن باغچه ای کوچک و پرورش سبزیجات و گیاهان خوراکی، فانتزی خیلی از ماست. لذتی که آپارتمان نشینی و زندگی اصطلاحا  مدرن، ما را از آن محروم کرده است. آرزویی که دهه شصتی ها با دیدن کارتون هایی مثل حنا، هایدی، و... آن را در سر می پرورانند و بزرگترها، به یاد دوران کودکی خودشان و گندمزارها و زمین های سبزیکاری، به حال زندگی این روزهایشان افسوس می خورند. اما اگر بدانید روی بام یا تراس خانه هم می شود یک زمین کشاورزی کوچک داشت، شاید کمی با مدرنیته آشتی کنید.
همانطور که قبلا اشاره شده، بام سبز به دسته های گسترده، متمرکز و مدولار تقسیم می شود. در نوع مدولار که پرطرفدارترین نوع در ایران است، از فلاور باکس هایی در قسمت های مختلف بام استفاده می شود که دسترسی به آن ها برای ساکنین آسان بوده و کاشت و کشت گیاهان مختلف من جمله سبزیجات خوراکی در آنها امکان پذیر است. این جعبه ها می توانند در تراس هم قرار بگیرند. نکته ی حائض اهمیت در طراحی تمام روف گاردن ها و مخصوصا نوع مدولار، قدرت سازه ای سقف ساختمان است که قبل از هر اقدامی باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. پس از آن، متناسب با نتیجه ی بررسی باید بام را تقویت کرده و سپس به تهیه طرحی برای بام سبز بپردازید. از مزایای سیستم مدولار، مستقل بودن آن از خودِ بام است. فلاورباکس های این نوع بام سبز، با فاصله از کف قرار می گیرند و سیستم آبیاری مخصوص خودشان را دارند که شامل آب باران هم می شود. حالا باید متناسب با اقلیم منطقه، گیاهان مورد نظر خود را انتخاب و پرورش دهید. شما می توانید انواعی از سبزیجات و صیفی جات و حتی بعضی از درختان میوه را در بام سبزتان داشته باشید. البته وزن حدودی گیاهان و بارشان هم باید مورد تایید مهندس محاسب سازه قرار بگیرد. در صورت داشتن فضای بیشتر، می توانید از انواع آلاچیق، مبلمان، آبنما و سایر المان های تزئینی و بیودکوراتیو هم در بام سبز خود استفاده کنید. ترکیب یک فضای نشیمن عالی با کف پوش چوبی در فضای باز و در کنار فلاور باکس های خوراکی، تجربه ی حضور در طبیعت را به محل سکونت شما می افزاید.
لایه های تشکیل دهنده سقف روف گاردن

لایه های تشکیل دهنده سقف روف گاردن

پوشش گیاهی روف گاردن
درپوشش گیاهی روف گاردن تنوع زیادی وجود دارد که  شامل درخت ، درختچه و گیاهان بوته ای می شود . بهتر است از گیاهانی که دارای نگهداری آسان ، مقاومت بالا در برابر کم آبی و نور مستقیم آفتاب هستند استفاده نمود. همچنین به دلیل عمق کم خاک در گلدان روف گاردنباید از گیاهانی که دارای ریشه کوتاهی هستند استفاده نمود. انتخاب گیاهانی که هزینه نگهداری پایین داشته باشند و در تمام فصول سال سبز باشند می تواند از معیارهای اصلی انتخاب نوع پوشش گیاهی باشد . یکی دیگر از انواع پوشش گیاهی ، که به علت دوام بسیار بالا ، عدم نیاز به نگهداری و صرفه جویی در مصرف آب بسیار مورد استقبال قرار گرفته کفپوش سبز چمن مصنوعی است.
 

لایه های تشکیل دهنده سقف روف گاردن

 


خاک روف گاردن

خاک در روف گاردن از جمله مواردی است که باید برای انتخاب و آماده سازی آن دقت زیادی نمود چرا که خاک در روف گاردن دارای محدودیت هایی است که شامل:
باید دارای وزن کم وسبک باشد .
باید توانایی جذب آب بیشتری داشته باشد
به دلیل مشکلات برای تعویض خاک، روف گاردن باید دارای مواد غذایی باشد که با گذشت زمان علاوه بر بهبود دانه بندی بتواند نیاز گیاهان را به مواد غذایی تامین نماید .


فیلتر کننده آب

مابین ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺸﺖ و ﻻﻳﻪ زﻫﻜﺶ ﻓﻴﻠﺘﺮی ﻗﺮار دارد ﻛﻪ رﻃﻮﺑﺖ را از ﻣﺤﻴﻂ رﻳﺸﻪ ﻫﺎ دور ﻣﻲ ﻛﻨـﺪ و ﻣﺎﻧﻊ از ﮔﻨﺪﻳﺪﮔﻲ رﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﻦ ﻓﻴﻠﺘﺮ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﺑﺎﻓﺖ ﭘﺎرﭼﻪ ای ﺑﺎﺷـﺪ. اﻳـﻦ ﻓﻴﻠﺘـﺮ ﺣﺘـﻲﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻻﻳﻪ ای از ﺷﻦ و ﻣﺎﺳﻪ ﺑﺎﺷﺪ و در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻻﻳﻪ زﻫﻜﺶ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺷﻮد .

لایه زهکشی

لایه زهکشی شکلی مانند شانه تخم مرغ دارد که جهت زهکشی آب و هوادهی به ریشه گیاه می باشد. آب مورد نیاز حاصل از آبیاری گیاهان درون این لایه نگه داری می شود و منافذ موجود در زیر آن امکان گذر هوا و در نهایت جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه را فراهم می آورد.

پوشش عایق رطوبتی

روش های مختلفی جهت اجرای پوشش رطوبتی در سراسر جهان وجود دارد اما توجه به مسائلی همچون عمر عایق، سهولت اجرا، هزینه مقرون به صرفه و … در کشور ما عایق ایزوگام پراستفاده ترین عایق محسوب می گردد.

کف بتن

بتن به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد باعث شده به عنوان پر مصرف ترین ماده ساختمانی به شمار آید، دارای خصوصیاتی می باشد که باعث دوام بیشتر ساختمان می شود.
 

رنگ چوب ترمووود

رنگ چوب ترمووود

استفاده از چوب در فضای کار و زندگی، حاصل نیاز و تمایل انسان به طبیعت و محصولات طبیعی است. لذا در انتخاب نوع رنگ چوب لازم است علاوه بر خصوصیات فنی ارایه شده توسط شرکت سازنده و تطابق آن با استانداردهای زیست محیطی و فضای زندگی انسان دقت گردد.  در این مقاله مراحل انجام رنگ کردن چوب را مورد بررسی قرار میدهیم:  
 

 رنگ چوب ترمووود

 



مرحله اول : 
شرایط مورد نیاز برای رنگ امیزی و اماده سازی سطح چوب
محل رنگ کاری باید خشک و عاری از گرد و خاک و گرد و چربی و  سنباده کشیده شده باشد.
در صورت نو بودن سطح زیر کار (عدم وجود لایه قبلی رنگ) می توان برای آماده سازی سطح از سنباده شماره ۲۸۰ استفاده کرد (در غیر اینصورت باید سنباده ای با شماره کمتر استفاده کرد) .همچنین استفاده از این نوع رنگ چوب برروی چوبهایی که قبلاً با رنگهای پایه روغن رنگ کاری گردیده اند توصیه نمی شود.
نکته مهم در راستای سنباده زنی چوب این است که حتما جهت حرکت سنباده روی چوب باید در راستای الیاف چوب باشد و از هر گونه حرکت دادن سنباده در جهت عمود بر الیاف خصوصا در سنباده های شماره پایین باید خودداری کرد.

مرحله دوم :  
آماده سازی رنگ چوب برای اعمال:
رنگ چوب قبل از مصرف باید کاملا هم بخورد تا قسمت رنگدانه و حلال موجود در رنگ کاملا با هم مخلوط شود.
بـهترین روش مخلوط کردن حلال و رنگدانه در قوطی رنگ، هم زدن توسط یک قطعه چوبی است.

مرحله سوم :
نحوه اعمال رنگ چوب:
پس از هم زدن رنگ چوب می توان مقدار کمی از آن را روی سطح خشک و تمیز چوب در راستای الیاف چوب به طور کامل پخش کرد. نیازی نیست که حتما لایه ای دارای ضخامت قابل تشخیصی از رنگ چوب بر جای بماند.
میزان مطلوب، میزانی است که صرفا با حرکت دادن مکررقلم روی سطح چوب به صورت لایه ای بسیار کم ضخامت پس از گذشت حدود ۱۰ دقیقه خشک شود (این زمان بسته به گونه چوب و حرارت محیط متفاوت است) این حرکت صرفا باید در راستای الیاف چوب باشد.

مرحله چهارم : 
زمان اعمال دست دوم رنگ چوب:
زمانی باید برای اعمال دست دوم رنگ چوب اقدام کرد که  یک روز  از اعمال دست اول  گذشته باشد. اما اگر در محیط هایی که تهویه مطبوع دارند وجریان هوا دراطراف چوب وجود دارد حداقل زمان ممکن برای اعمال دست دوم رنگ کاری، ۱۲ ساعت پس از اعمال دست اول می باشد.
همچنین در فصول گرم سال، این زمان می تواند زمانی بین ۷ تا ۱۰ ساعت باشد.
باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشد. اجرای رنگ کاری در حرارت متعادل نتیجه بهتری خواهد داشت.
سطح چوب قبل از اجرای دست دوم رنگ چوب قبل از اطمینان از خشک شدن کامل دست اول توصیه نمی گردد.
نحوه رنگ کاری دست دوم همانگونه است که در دست اول رنگ کاری توضیح داده شد.

مرحله پنجم :
پولیش نهایی سطح در صورت نیاز به سطحی لطیف و شفاف:
عملیات پولیش را به منظور داشتن سطحی لطیف و شفاف برروی چوب، میتوان با سنباده شماره بالاتر صرفا در راستای الیاف چوب و به صورت حرکت رفت و برگشت و بدون
فشار پولیش نمود.
در صورتی به سنباده  دسترسی نداشته باشید.می توان با پارچه هایی که دارای بافتی ضخیم وکرک پس نمی دهند (مثل پارچه های کتان) عمل پولیش را انجام داد.
زمانی می توان پولیش کاری  را انجام داد که حداقل ۲۴ ساعت از دست دوم رنگ کاری گذشته باشد و اطمینان حاصل شود که سطح زیر کار  کاملا خشک شده باشد.
 

 رنگ چوب ترمووود

 


اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن

روف گاردن Roof garden یا فضای سبز روی پشت بام در کل به مکانی که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد ویا اینکه  بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد می گویند. مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.

 

اجرای روف گاردن


لایه ضد آب

 اگر قصد  دارید گیاه را روی تخته های بزرگ یا برروی خود سقف پرورش دهید یا آنکه درون کانتینر ها گل کاری کنید، سقف باید ضد آب، بادوام و مقاوم در برابر یخ زدگی ضد اب باشد که این جز ضروریست و اولین مرحله ساخت روف گاردن می باشد. زیرا  باعث عدم نشت سقف می شود.  باید کل سقف را با لایه های ضد پوشانند بخصوص قسمت هایی را که قرار است روی آن گیاه کاشته شود.

لایه عایق

 لایه عایق (محافظ)  روف گاردن را در مقابل رطوبت ونوسان دما مقاوم می کند و قدرت مکانیکی کافی به آن می دهد که این لایه بیشتر از صفحات پلی استایرن اکسترود شده، پانل یا فوم پلی ارتان ساخته شده است. پانل های پی آی آربه خوبی بعنوان یک لایه عایق برروی بام تعبیه شده و بدلیل داشتن شیارهای خاص و اتصالات حاشیه های دندانه دار به آب باران اجازه می دهد به آسانی به سیستم های زهکشی راه پیدا کند.
 

اجرای روف گاردن


 عملیات زهکشی

عملیات زهکشی به منظور جمع آوری آب اضافی و تخلیه سریع آب باران از لایه پوشش گیاهی می باشد. که این موضوع علاوه بر حفظ سلامت ریشه گیاهان  درخروج اب اضافی نقش بسیار مهمی دارد.

خاک بافت

 انتخاب خاک برای ایجاد روف گاردن  یکی از مهم ترین مواردی است که باید به ان توجه کرد که از محدودیت هایی برخوردار است و باید نحوه آماده سازی آن را با کمک کارشناسان انجام داد. بنابراین باید خاکی را انتخاب کرد که قدرت جذب آب بیشتر و وزن مخصوص کمتری داشته باشد.با وجود اینکه می توان با کود دهی مناسب نیاز غذایی گیاهان موجود در روف گاردن را برطرف نمود، اما به خاطر دردسر هایی که تعویض خاک در روف گاردن دارد، بهتر است از  خاک مخصوص روف گاردن دارای مواد غذایی باشد استفاده کرد.
 

اجرای روف گاردن


لایه پوشش گیاهی

 بهتر است برای انتخاب پوشش گیاهی روف گاردن   گیاهانی بومی و مقاوم به شرایط اب و هوا منطقه و گیاهانی که نسبت به رطوبت هوا و میزان بارندگی و خشکی و میزان تابش نور خورشید و شدت ان و میزان و شدت و جهت باد منطقه مقاوم باشد. از طرفی روف گاردن باید دارای پوشش گیاهی باشد که در تمام فصول سال بتواند زیبایی ، طراوت و سرسبزی خودش را بخوبی حفظ نماید و این شرط مهمی برای لذت بردن از دیدن همچین منظره ای در پشت بام منزلمان می باشد.نکات زیر در انتخاب گیاهان روف گاردن مدنظر گرفته شود.

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

 عوامل موثر بر قیمت ترمووود

عوامل بسیاری در قیمت ترمووود تاثیر می گذارند. نوع مواد اولیه،کیفیت آن مستقیما بر روی قیمت نهایی ان تاثیر می گذارد.قیمت ترموود یا اصولا چوب بر مبنای متر مکعب محاسبه می شود. متر مکعب واحدی است که هم زمان با قدمت استفاده از چوب در ساختمان سابقه دارد .اصولا واحد های دیگر مانند وزن،طول و یا واحد های دیگر در مناطق خاصی نیز در برآورد قیمت واحد چوب مورد استفاده قرار می گیرد.
 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود


که این عوامل تاثیرگذار بر قیمت ترموود به 3 دسته تقسیم می شوند:

۱-قیمت گذاری  مواد اولیه که بر اساس درجه بندی  نوع کیفیت از نوع مواد اولیه،.یکی از این عوامل سن درخت است،درختان با حدود ۴۰تا۷۰ سال اصولا بهترین سن برای تولید  چوب ترمووود می باشند،البته باید گفت اصولا برای استفاده از چوب مورد نیاز برای ترمووود از قسمت میان درخت استفاده می شود . چوب درخت  کاج مناسب برای تولید چوب ترموود می باشند. انها دارای طول هایی در حدود ۲۰ متر هستند که یک سوم میانی آن ها برای تولید ترموود استفاده می شود .
۲- یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت فرایند ترمووود که بر اساس سوخت در کوره های تولیدی به دست می آید،این هزینه سوخت در کشور فنلاند تابعی از مسافت کارخانه تولیدی از مراکز توزیع سوخت می باشد.
۳ –فرایند پرداخت،ماشین کاری که به میزان دقت، سرعت و یا تکنولوژی ماشین آلات و هم چنین نیروی انسانی به کار رفته تغییر می یابد.
 

عوامل موثر بر قیمت ترمووود



با مطالعه این عوامل مشخص می شود که  قیمت ترمووود بر اساس الگوریتم پیچیده ای محاسبه نمی شود و اگر در انتخاب چوب ترمووود، بخواهیم از چوب های با کیفیت بالا و همچنین ماشین آلات و نیروی انسانی پیشرفته و متخصص استفاده کنیم در این صورت محصول نهایی چوب ترمووود با قیمت پایینی نخواهد داشت .البته بایداین موضوع را در نظر داشت این بازه قیمتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول نهایی خواهد بود که بازه قابل توجهی به شمار می رود.
زمانی که ترمووود وارد ایران شد ، لیست قیمت ترمووود نوسان قابل توجهی داشته و البته به دلیل استقبال بالا از این متریال به خصوص در این دو سال اخیر و البته با توجه به نوسان های شدید قیمت ارز ، شرکت های وارد کننده معتبر در زمینه ترموود سعی کرده اند لیست قیمت ترمووود را با توجیه اقتصادی مناسب و با کمترین تغییرات به  مشتریان ارائه دهند.
در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟

در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل تری را در رابطه با چوب ضد آب در اختیارتان قرار دهیم.
یشتری در رابطه با چوب ضد آب در اختیارتان قرار دهیم .چوب یکی از جمله منابعی است که از دیربازانسان از استفاده کرده است. باعث ایجاد آسایش و توسعه ی زندگی بشر شده است.هرچند با پیشرفت علم و تکنولوژی و از کاربرد های چوب کاسته شده که و مواد جدیدی جایگزین چوب شده اند از اما همچنان چوب یکی از پرمصرف ترین منابع موجود است و به عنوان یکی از کالا های استراتژیک به شمار می آید.خواص فیزیکی و شیمیایی چوب به صورتی است نمی توان در برخی از موارد و کاربرد ها نمی توان برای ان جایگزینی پیدا کرد. به همین دلیل همواره حفظ و نگهداری قطعات چوبی در برابرنفوذ اب و رطوبت و  عدم تغییر در شکل و ظاهر طبیعی آن بسیار مهم است.یکی از بزرگترین مشکلات  موارد مصرف چوب برای کاربرد های مختلف  ضعف آن در برابر آب و نفوذ رطوبت است که باعث پوسیدگی و کاهش عمر چوب می شود.بدین منظور روش های وجود دار که می توان چوب ضد آب  را ایجاد نمود.پس بنابراین یکی از فاکتورهای مهم چوب ضد اب بودن ان است.
 

در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟

 



چگونه چوب را ضد آب کنیم؟

یکی از روش هایی که می توان برای مقاووم کردن چوب در برابر اب و رطوبت استفاده کرد فرایند ترمووود است .در فرایند ترمووود، چوب را با استفاده از حرارت بالا و بخار آب فرآوری می کنند.گرماددادن به چوب باعث افزایش مقاومت  وطول عمر ان می شود.در ترمووود رطوبت چوب از بین می رود و صمغ و رزین آن از ترمووود خارج می شود.همچنین حرارت بالا باعث می شود تا حشرات و جانوران میکروسکوپی موجود درون بافت های چوب از بین بروند و این عوامل باعث می شود تا طول عمر ترمووود افزایش یابد و  همچنین  باعث مقاوم شدن در برابر پوسیدگی و فرسودگی و قارچ زدگی و پوک شدن می شود.

چوب ضد آب یا چوب  ترمووود در سه مرحله تولید می شود:

 در مرحله ی اول چوب ترمووود با حرارت بالا رطوبت و آب درون چوب را از بین می برند و انرا خشک می کنند. در فاز دوم که مرحله ی حرارت دهی است دمای چوب را  برای اینکه رطوبت ان خارح شود و موجودات زنده  درون ان خارج شوندبسیار بالا می برند.در فاز آخر نیز  دمای چوب ترموود با استفاده از آب کاهش می دهند تا  چوب ترمووود برای استفاده آماده شود.

 چوب ترمووود یک چوب ضد آب است که موارد مصرف زیادی  همچون استفاده در نمای ساختمان دارد.همچنین از آنجا که ترمووود به عنوان یک چوب ضد آب را  می توان از آن در محیط هایی که مرطوب همچون حمام، سرویس بهداشتی، استخر، سونا، جکوزی و غیره استفاده کرد.
 

در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟

 


رنگ چوب ترموود

رنگ چوب ترموود

 رنگ چوب ترموود 

 چوب ترموود هنگامی که در معرض نور آفتاب و باد و باران و رطوبت و تغییر هوا قرار می گیرند در صورتی که از روغن یا رنگ چوب استفاده نکنند تغییررنگ می دهند  خاکستری نقره ای می شوند. بنابراین توصیه می شود از رنگ چوب یا روغن چوب برای جلوگیری ازتغییر رنگ چوب ترمو استفاده شود. که استفاده از روغن یا رنگ چوب می توان نه تنها از تغییر رنگ آن جلوگیری کرد بلکه باعث طولانی تر شدن عمر چوب می شوند.
 رنگ چوب ترمووود از جنس کاج در برابر تمامی شرایط  آب و هوایی در محیط های خارجی مقاوم هستند ولی قبل از نصب در فضاهای خارجی به منظور مقاوم سازی در برابر اشعه آفتاب و جلوگیری از تغییر رنگ چوب حتماً می بایست با رنگ های مخصوص ترمووود رنگ شده و سپس نصب شوند. این رنگها جزو عملیات تکمیلی فرایند ترمووود بوده و از هرگونه تغییر رنگ چوب و از دست دادن رنگ دانه های آن جلوگیری می نماید.

رنگ چوب ترموود


 چوبهای ترمووود از جنس زبان گنجشک  نیز در برابر تمامی عوامل جوی و آب و هوایی محیطهای خارجی مقاوم هستند ولی استفاده از  روغن ها بر روی آن باعث ایجاد مقاومت بسیار بالا در مقابل اشعه آفتاب و همچنین حفظ زیبایی آن می گردد. 
رنگ چوب ترموود علاوه بر زیبائی بخشیدن به چوب و حفظ ظاهر طبیعی آن ، با نفوذ پذیری  در عمق چوب از آن را در مقابل انواع قارچ ها و کپک ها، حمله حشرات و اشعه آفتاب محافظت می کند.
این رنگ‎ها در دو نوع پایه آب و پایه روغن تولید می‎شوند که هریک به شرح زیر می‎باشند:
رنگ‎ چوب بر پایه آب:
این نوع از رنگ‎ چوب در بیست طیف رنگی ایجاد می شوند . با توجه به اینکه پایه  همه این رنگ ها آب است تنها  به عمق 2 تا 3 میلیمتر به سطح چوب ترمووود نفوذ می کند. در ضمن هیچ لایه‎ای ایجاد نمی شود  که این امر از پوسته شدن رنگ به مرور زمان در مقابل آفتاب جلوگیری می کند .رنگ‎های پایه آب معمولاً برای چوب‎های دکوراتیو و نمای ساختمان و همچنین سازه‎های چوبی بکار گرفته می شوند.
 

رنگ چوب ترموود

رنگ‎‎چوب بر پایه روغن:
این رنگ‎ها به صورت بی رنگ تولید می شوند. و معمولاً برای کف محوطه‎های باز و یا سخت چوب‎ها به کار می‎روند و همچنین امکان استفاده با رنگ‎چوب بر پایه آب و ایجاد تنوع رنگی را نیز دارا می‎باشند. این رنگ‎ها مقاوم در برابر  اشعه آفتاب بوده و در ضمن در مقابل کلیه شرایط  اب و هوایی مقاوم می‎باشند و همچنین به گونه‎ای ایجاد می‎شوند که نقش و نگار چوب را از بین نمی رود فقط به صورت یه رنگ روی  چوب ترموود قرار  می گیرد.
 
 
 
مزایای روف گاردن

مزایای روف گاردن

 

مزایای روف گاردن

روف گاردن یا بام سبز به بامی گفته می شود که تمام یا بخشی از آن توسط فضای سبز پوشیده شده باشد و در واقع یک سیستم با وزن کم مهندسی ساز است که امکان رشد گیاه را فراهم می کند  علاوه بر ان  در برابر نور  خورشید، اتلاف انرژی و ... از بام محافظت می کند. امروزه این امکان وجود دارد که بر روی بام خانه ها و ساختمان های بلند یک باغ زیبا با گیاهان مختلف ایجاد کرد. برای ایجاد یک روف گاردن زیبا می توان با گذاشتن چند گلدان در پشت بام شروع کرد بعد با اجرای فضای سبز  انرا کامل کرد.روف گاردن می تواند همرا با  یک آبشار و یا یک باغچه پراز انواع مختلف گل و گیاه و یک آلاچیق چوبی کوچک باشد .
 
 

مزایای روف گاردن


مزایای روف گاردن

استفاده از روف گاردن باعث پاک شدن هوای اطراف ساختمان، کاهش الودگی، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی, محافظت بام در برابر اشعه و استفاده از آب باران می شود  به علاوه نمای ساختمان و  چهره شهر را  زیبا می کند. به دلیل استفاده از مواد سبک و البته مقاوم در ساخت روف گاردن، امکان رشد و نمو انواع پوشش گیاهی و کشت محصولات کشاورزی را  فراهم می کند. از دیگر مزایای  روف گاردن این است که محیطی تفریحی، زیبا و دکوراتیو را ایجاد می کند و حتی می توان  فضای مناسبی برای  نگهداری حیوانات خانگی فراهم نمود.
ازدیگر مزایای روف گاردن (Roof Garden)این است که در فضای ساختمان، منظره ای زیبا، جالب، مفرح و منحصر به فرد را ایجاد می کند و باعث بالا رفتن ارزش ساختمان شده و می توان با مدیریت آب باران باعث افزایش طول عمر بنا می شود. از آنجایی که در طول روز به مقدار کافی نور آفتاب وجود دارد، روف گاردن  محیطی مناسب برای استراحت فراهم می کند.
 
 

مزایای روف گاردن


 پوشش گیاهی مناسب روف گاردن

ساخت روف گاردن با هدف ایجاد فضای سبز است و همه هزینه هایی که به جهت ساخت روف گاردن انجام می شود، برای رسیدن به این هدف است. با وجود اینکه  گیاهان روف گاردن همان گیاهانی هستند که بر روی زمین کاشته می شوند، اما باید در انتخاب گیاه مناسب به خصوصیت آن دقت کرده و گیاهانی را انتخاب کرده که در روف گاردن ماندگاری بیشتری داشته باشند. بنابراین میزان رشد ریشه، میزان تحمل  و پایداری گیاه در مقابل گرما و نور مستقیم خورشید و وزش باد های شدید و … از جمله خصوصیاتی است که باید در زمان انتخاب گیاه  و ساخت روف گاردن مورد نظر قرار داد.
 

مزایای روف گاردن


خاک مناسب برای روف گاردن

ساخت روف گاردن نیاز به خاک مناسب  دارد . انتخاب خاک مناسب  یکی از مهم ترین چیز های است که باید مورد توجه قرار داد و نحوه آماده سازی آن را با کمک کارشناسان انجام داد. خاکی در روف گاردن استفاده می شود باید دارای خصوصیاتی مانند قدرت جذب آب بیشتر و وزن کم باشد. به دلیل مشکلات تعویض خاک در روف گاردن باید خاک روف گاردن دارای مواد غذایی باشد و نیاز گیاهان به مواد مغذی را براورده کرده و و نیاز به کود و تعویض خاک نباشد.
 

 

 

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood)

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood)

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood) 

ترمووود فرایندی است که در طی آن چوب الواری و برش خورده در شرایط خاص و با تکنولوژی پیچیده ای تیمار حرارتی می شود. در طی این فرایند ترمووود شدن چوب تمام مواد همی سلولزی و زنجیره یی قندی و غذایی خود را که به نوبه خود باعث تجمع حشرات موذی و چوب خوار می باشد را از دست می دهد. تمامی دیواره سلولی چوب اصلاح گشته و رنگ چوب ترمووود به قهوه ای متمایل به تیره تغییر پیدا می کند. ثبات ابعادی در چوب ترمووود بالا می رود. رطوبت چوب به شدت پایین می آید به به حدود 4 الی 6 درصد می رسد. در نتیجه ترمووود شدن و از دست رفتن رطوبت چوب به مراتب وزن نهایی چوب ترمووود پایین تر می آید. به علت حشره خوار نبودن چوب ترموود طول عمر مفید چوب به مراتب بالاتر می رود. در طی فرآیند ترموود از هیچ گونه مواد شیمیایی و غیر طبیعی استفاده نمی شود.
 

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood)

 
 
 
ترمووود فقط با حرارت بالا و بخار آب انجام می گردد. چوب های برش خورده را در داخل دستگاه های خاصی که به آن (KILN) گفته می شود قرار می دهند سپس در آن را می بندند و داخل محفظه را از اکسیژن خالی می کنند تا در هنگام حرارت دادن چوب آتش نگیرد. دمای داخل محفظه را به آرامی بالا می برند تا به 160 تا 180 درجه سانتی گراد برسد. چوب در همین دما باقی می ماند به مدت زمان مشخصی که کمتر از 12 ساعت نیست. بعد چوب را به آرامی به وسیله بخار آب خنک میکنند تا از ترک خوردن و پیچ و تاب برداشتن چوب جلوگیری کرده باشند. این دما برای ترمووود S می باشد و این نوع چوب ترموود که تا این حد حرارت دیده است کاربرد های داخلی دارد. در نوع دیگری از ترمووود شدن چوب دما را تا 210 درجه سانتی گراد بالا می برند که به آن ترمووود D گفته می شود . ترمووود D کاربرد عمومی تری دارد و هم در داخل و هم در خارج ساختمان کاربرد دارد.
 

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood)


مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood) درنمای ساختمان و دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین مزایای ترمووود زیبایی ظاهری و رنگ دلنشین این چوب ترموهاست که هارمونی بسیار زیبایی در کنار دیگر متریال های ساختمانی مانند سنگ، آجر، آلومینیوم کامپوزیت ایجاد می کند. ترمووود حس زیبای گرمای طبیعت را به ما هدیه می دهد و طراوت و عطر درختان جنگلی کاج را برای ما تداعی می کند. علاوه بر این چوب ترمو ( ترموود) مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد که از استفاده از ترموود ( چوب فرآوری شده) را در محیط هایی مانند استخر – سونا- حمام و سرویس های بهداشتی مقدور می کند.
 
 

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood)


 
 
ترمووودها همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی ها، حشرات موذی و قارچ ها و میکروارگانیسم ها دارند چوب ترموها ( ترموود) ثبات ابعدادی مناسبی دارند و در شرایط مختلف نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت بیشتری از خود بروز می دهند. فرآیند ترمو بر روی چوب های خام درخت هایی مانند کاج (PINE) و زبان گنجشک (ASH) باعث می شود الوارهای ترمووود در گذر زمان بسیار کمتر از چوب های دیگر دچار اعوجاج شوند و این خاصیت چوب ترموها باعث دوام بسیار زیاد این محصول می شود.
ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب

ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب

ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب
 
ترمووود فرایندی است که در طی آن چوب الواری و برش خورده در شرایط خاص و با تکنولوژی پیچیده ای تیمار حرارتی می شود. در طی این فرایند ترمووود شدن چوب تمام مواد همی سلولزی و زنجیره یی قندی و غذایی خود را که به نوبه خود باعث تجمع حشرات موذی و چوب خوار می باشد را از دست می دهد. تمامی دیواره سلولی چوب اصلاح گشته و رنگ چوبترمووود به قهوه ای متمایل به تیره تغییر پیدا می کند. ثبات ابعادی در چوب ترمووود بالا می رود. رطوبت چوب به شدت پایین می آید به به حدود 4 الی 6 درصد می رسد. در نتیجهترمووود شدن و از دست رفتن رطوبت چوب به مراتب وزن نهایی چوب ترمووود پایین تر می آید. به علت حشره خوار نبودن چوب ترموود طول عمر مفید چوب به مراتب بالاتر می رود. در طی فرآیند ترموود از هیچ گونه مواد شیمیایی و غیر طبیعی استفاده نمی شود. ترمووود فقط با حرارت بالا و بخار آب انجام می گردد. چوب های برش خورده را در داخل دستگاه های خاصی که به آن (KILN) گفته می شود قرار می دهند سپس در آن را می بندند و داخل محفظه را از اکسیژن خالی می کنند تا در هنگام حرارت دادن چوب آتش نگیرد.
 
 

ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب

 

چوب ترمو عمدتا از جنگلهای دارای مجوز و گواهی کیفیت در اروپا تولید می شود. با استفاده از مکانیزم حرارتی ترمو، بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرفا با اتکا بر گرما چوب ترمو در برابر نفوذ قارچ و کپک محافظت شده و نسبت به چوب معمولی دارای ماندگاری بیشتری خواهد بود. در نتیجه نفوذ حرارت به سطوح چوبی، باعث تغییر رنگ در سطوح داخلی چوب خواهد شد که این به نوبه خود به زیبائی نمای چوب ترمووود خواهد افزود.ترمووودبا به کارگیری روش‌های مهندسی و فراوری مناسب، می‌توان عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و آن‌ها را در برابر شرایط محیطی مقاوم‌تر ساخت. چوب‌های ترمووود به علت فرآیندی که در این جریان طی می‌کنند دارای خصوصیات ویژه ای میشوند که آن‌ها را به بهترین گزینه برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان تبدیل می‌سازد.
کشور فنلاند اولین کشوری میباشد که به تکنولوژی تهیه چوب ترمو دست یافت و اولین خط تولید ترمووود را ایجاد کرد. در مرحله اول پس از تهیه چوب در اندازه های مختلف از گونه های مختلف چوب به خصوص کاج و زبان گنجشک ، چوب را در دستگاههای خشک کن ویژه ابتدا با دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت میدهند و سپس دما را به ۱۳۰ درجه سانتیگراد می رسانند. لوناوود این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می شود. لوناوود در مرحله بعد حرارت را تا ۱۸۰ الی ۲۲۰ درجه سانتیگراد بالا میبرند و چند ساعت چوبها را در این دما و شرایط نگه می دارند. در این حالت صمغ و رطوبت چوب بطور کامل خارج میشود و چوب از حالت سفید روشن به حالت تیره مایل به قهوه ای درمی آید. در مرحله بعد، چوب را آرام آرام سرد می کنند تا دمای آن به ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد و سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می رسانند. لوناوود در این مرحله چوب رطوبت را جذب کرده و رطوبت آن به ۴ الی ۶ درصد میرسد.
میزان حرارتی که طی فرایند ترمو شدن به چوب خام اعمال می شود ترمووود را به دو دسته طبقه بندی می کند.
 

ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب


 
CLASS THERMO S-1: به دلیل حرارت کمتر که به چوب داده شده به ترمو وود فضای داخلی مشهور می باشد و کاربرد آن در فضای داخلی می باشد.
 
CLASS THERMO D-2:با حرارت 220درجه سانتیگراد رطوبت و مواد سلولوزی چوب به طور کامل خارج شده و این نوع ترموود آماده استفاده در فضاهای خارجی،نمای ساختمان و محیط های مرطوب می باشد.
 
 

ترمووود یک روش مقاوم سازی چوب

 

مزایای استفاده از ترمووود :

تراکم بیشتر، مقاومت بیشتر
دوام بالا در برابر پوسیدگی در انواع شرایط آب و هوایی
طول عمر بیشتر
مقاوم در برابر تاب برداشتن وتغییر ابعاد
مقاوم در برابر حمله حشرات، ریز ارگانیسم‌ها، و انواع قارچ و کپک
زیبایی بیشتر در اثر یک‌نواختی رنگ در تمام نقاط
بافت خالص چوب بدون افزودنیهای شیمیایی
عایق حرارتی عالی
وزن کم
استفاده در فضای باز 
 
قیمت ترمووود

قیمت ترمووود

اولین گزینه درتعیین قیمت ترمووود ضخامت چوب می باشد.
به این معنا که هرچه ضخامت چوب ترمو شده بیشتر باشد قیمت چوب بالاتر می رود.
دومین گزینه درتعیین قیمت ترمووود گونه چوب ترمو شده می باشد.
مثلا قیمت چوب ترموود گونه کاج به مراتب پایین تراز ترمووود گونه عش  ASH می باشد.
سومین گزینه درتعیین قیمت ترمووود درجه بندی کیفیت چوب می باشد.
چوب خود دارای گرید های گوناگونی می باشد که مستقیما بر قیمت چوب تاثیرگذار می باشد.
گونه چوب باتوجه به میزان عمرآن از یک سو و عرض و ارتفاع آن ازسوی دیگر همچنین داشتن یا نداشتن گره،خمیدگی و تاب خوردگی برای تعیین گرید چوب مد نظر می باشد.
چوب درختی که بلندتر،گره کمتر،صاف و بدونه تاب خوردگی باشد به مراتب کم یاب تر و گرانتر از سایرانواع آن می باشد.
 
 
قیمت ترمووود را بر چه اساسی تعیین میکنند؟

قیمت ترمووود ارتباط مستقیمی با ضخامت ترموود و نوع چوب ترمو شده و میزان ماشین کاری و ابزاری که بر روی آن انجام پذیرفته است تعیین می شود.
 قیمت ترمووود را با روش های ذیل تعیین می کنند که به اختصار توضیح می دهیم.

  • چوب ترمووود بسته به میزان ضخامتی که دارد قیمت و بهای آن متفاوت است.
  • تا ضخامت چوب بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • در اینکه قیمت ترمووود به چه عواملی بستگی دارد باید به جنس چوب اشاره کرد.
  • چوبی که از خانواده درختان نرم چوب ها باشد ارزان تر از چوبهای متعلق به گروه سخت چوبها می باشند.
  • بدین معنی که چوب درخت پاین ارزان تر از چوبی از خانواده عش می باشد.
  • البته علت این تفاوت قیمتی از لحاظ جنس چوب تابع مستقیمی دارد با میزان رشد و تراکم این درختان از یک سو و میزان عملیات حرارتی و سختی برش از سمت دیگر دارد.

قیمت ترمووود

 

 

ماشین کاری چوب ترمووود

در زمان تولید چوب ترمووود تمام چوب ترموود تولید شده به شکل SHP ساده است.
که بعدا  بنا به درخواست مشتری در مبدا بر روی آن ماشین کاری انجام میگیرد و ترمووود تولید شده به اشکال مختلف مانند UTS, UTV , ROMB و ….در می آیند.

قیمت ترمووود ایرانی

تعیین قیمت چوب ترمو به گزینه های مختلفی بستگی دارد که یک به یک به آن اشاره می شود:

– یکی از موارد بسیار مهم در تعیین قیمت ترمووود ، به نوع چوب ترمو بستگی دارد که برگ سوزنی باشد و یا پهن برگ.
– دومین گزینه ضخامت مقطع چوب است که شامل چوب هایی با مقاطع mm 16 ، mm 19 ، mm 26 و mm 42 می باشد.
– سومین گزینه تعیین قیمت چوب ترمو به نوع ابزاری که روی مقطع چوب ترمو ایجاد می شود ، بستگی دارد. به طور مثال مقطع mm 16 و mm 19 چهار تراش (SHP) نسبت به مقطع فاق و زبانه (STP-UTV-UTS) از قیمت مناسبتر و پایین تری برخوردار است.
– چوب های ترمو شده ایرانی هم از این قائده تعیین قیمت مستثنی نیستند، یکی از عوامل دیگر در تعیین قیمت ترمووود درجه بندی کیفیتی چوب ترمو می باشد.

 لازم به ذکر است از آنجایی که چوب های ترمو شده ایرانی زیر نظر انجمن ترمووود فنلاند و با تکنولوژی روز اروپا تولید می شوند کاملا قابل رقابت با چوب های تولید شده در فنلاند هستند و با توجه به کاهش یکسری هزینه های حمل و نقل ، تهیه و تولید، چوب ترمو ایرانی نسبت به چوب های ترمو شده ی فنلاندی از قیمت مناسبتری برخوردار هستند.
 

قیمت ترمووود

 


روف گاردن

روف گاردن

تاریخچه روف گاردن
روف گاردن که از سیستم لایه های پیش ساخته تشکیل شده است تقریبآ پدیده ای نو به حساب می آید.
ریشه روف گاردن یا همان بام سبز مدرن در شمال اروپا می باشد.
روف گاردن های چمنی در این مناطق به علت دارا بودن اقلیم سرد و محدود بودن منابع مصالح ساخت و ساز, رشد بسزایی داشته است.
 
بام باغ یا روف گاردن
 
اصطلاح روف گاردن دقیقا معادل کلمه فارسی بام باغ است، اما هنگام خرید روف گاردن را بیشتر از بام باغ می‌شنوید. روف گاردن یا بام باغ تکنولوژی مدرن سقف سبز است، که در واقع بر روی پشت بام‌ها و تراس‌ها بستری مناسب جهت رشد پوشش گیاهی ایجاد می‌کند.
 
 
یکی از مزایای بام باغ میزان نور آفتابی است که دریافت می‌کنند، در شرایطی که ساختمان‌های بلند شهری مانع از آفتاب گرفتن باغچه‌های داخل حیاط می‌شوند، بام باغ‌ها در طول روز به میزان کافی آفتاب دریافت می‌کنند و این مساله در پرورش گیاهان و هرچه سرسبزتر شدن آنها تاثیر بسزایی دارد.
 
 
ویژگی های بام سبز

روف گاردن به عنوان بام سبز دارای ویژگی های متعدد زیست محیطی ، اقتصادی ، اجتماعی ، زیبایی شناسی و معماری است. از جمله ویژگی روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره نمود :
 
روف گاردن باعث ایجاد محیطی سبز شخصی می شود که منحصر به یک ساختمان است و باعث بازسازی و احیای طبیعت در بام ساختمان های مسکونی و اداره ها می شود.
روف گاردن می تواند منبعی برای تولیدات کشاورزی ساختمان باشد.
ایجاد بام سبز در ابعاد بزرگ می تواند کیفیت هوای منطقه را بهبود بخشیده و باعث کاهش گاز دی اکسید کربن شود.
با ایجاد قسمتی از طبیعت در پشت بام ساختمان ها می توان به بخش کوچکی از حیات وحش نیز کمک کرد و پناهگاهی برای پرنده ها ایجاد نمود.
روف گاردن به علت استفاده از لایه های متنوع و پوشش گیاهی بر روی بام باعث کاهش انتقال حرارت و صوت به طبقات زیرین می شود.
 
 
نکاتی برای طراحی و اجرای روف گاردن
 
قبل از طراحی و اجرای روف گاردن بر روی بام باید به پارامترهایی توجه نمود که این پارامترها در نحوه طراحی و هزینه اجرای روف گاردن بسیار تاثیرگذار خواهند بود. از جمله عوامل موثر می توان به موارد زیر اشاره نمود :
 
§        ظرفیت سازه ساختمان
§        تامین آب
§        تامین نور خورشید
§        کنترل حرارتی
 
ظرفیت سازه ساختمان

سازه یک ساختمان بر اساس بارهای وارده به آن طراحی می شود که این بارها به دو دسته بار مرده و زنده تقسیم می شود . بارهای مرده شامل وزن سازه ، وزن دیواره ها، سقف و کف و بار زنده شامل وزن افراد ساکن در ساختمان، مبلمان، تجهیزات مکانیکی و برقی می باشد. با توجه به طراحی روف گاردن و متریال اجزای آن مانند گلدان ، آلاچیق و مبلمان مقدار بار وارده به سازه متغیر خواهد بود. به همین دلیل قبل از طراحی و اجرای روف گاردن باید ظرفیت سازه ساختمان بررسی و حد توان سازه در نظر گرفته شود.
 
 
 
تامین آب برای بام سبز

برای آبیاری گیاهانی که طبق طراحی فضای سبز بر روی بام اجرا شده اند می توان از سیستم آبیاری قطره ای استفاده نمود و یا منبع آب کوچکی از آب های مصرف شده که برای گیاهان مناسب هستند نیز استفاده نمود. سیستم آبیاری قطره ای و سیستم استفاده دوباره از آب های مصرفی واحدها می تواند از هدر رفتن بیهوده آب جلوگیری نماید و طبق برنامه زمانبندی مشخصی گیاهان روی بام به راحتی آبیاری شوند.
 
تامین نور خورشید مورد نیاز گیاهان

قبل از طراحی جای گیری پوشش گیاهی روف گاردن باید به سایه اندازی ساختمان های اطراف بر روی بام ساختمان دقت شود تا گیاهانی که نیاز به آفتاب مستقیم ندارند در ناحیه سایه قرار گیرند و گیاهانی که نیاز به نور خورشید مستقیم دارند در قسمت آفتاب گیر کاشته شوند. نور خورشید باعث رشد و عامل تغذیه گیاه است و نبود آن موجب پژمردگی و در نهایت خشک شدن گیاه می شود.
 
کنترل حرارتی بام سبز

میزان حرارتی که از تابش نور خورشید ، گرمای ایجاد شده توسط وسیله های نقلیه و ساختمان های اطراف به سطح بام وارد می شود، باعث ضروری شدن طراحی و اجرای سایبان متحرک و یا آلاچیق امری می شود. با استفاده سرمایش تبخیری و  با پودر کردن آب که در سیستم مه پاش خانگی وجود دارد می توان علاوه بر ایجاد هوای مطلوب برای افراد ، رطوبت لازم برای گیاهان را تامین نمود.
 
 

 روف گاردن